مجله اکسید

راهکار های برای افزایش قد بلندی

سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۰۲:۳۳ ب.ظ

هورمون‌های رشد در هیپوفیز عامل رشد استخوان‌ها و سوخت و ساز بدن است. راهکارهایی وجود دارد که می‌توانند رشد این هورمون‌ها را موجب شده و به افزایش قد حتی پس از سن ۱۸ سالگی کمک کند.

 

برخی از افراد کوتاه قد در زندگی روزمره‌شان با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که می تواند تاثیر منفی روانی هم به همراه داشته باشد. همچنین با افزایش سن به نظر پیدا کردن راهی برای بلندتر شدن قد ناممکن می‌شود. به رغم وجود نوشیدنی‌های متعددی که مدعی افزایش قد هستند اما هیچ یک از آنها تاثیرگذار نبوده است.

 

هورمون رشد انسانی که در غده هیپوفیز تولید می‌شود مسئول رشد استخوان‌ها، ترکیب بدن و متابولیسم است. تمام این فاکتورها در سن بلوغ یعنی حدود ۱۲ تا ۱۳ رشد می‌کنند و این رشد تا شش سال بعد هم ادامه دارد. اما افرادی هستند که پس از این دوره هم رشد قدی دارند هرچند جزو موارد نادر به حساب می‌آیند.

 

سایت ان‌دی‌تی‌وی”” در مطلبی به برخی از راهکارهای موثر در افزایش قد اشاره کرده که به شرح زیر است:

 

۱- انجام مرتب حرکات بارفیکسی

در زمان خواب ستون فقرات به طور کامل کشیده می‌شود در حالیکه زمانیکه ایستاده‌ایم ستون فقرات به دلیل وزن بدن جمع می‌شود. اما انجام چند حرکت بارفیکسی کمک می‌کند تا قد کامل حفظ شود. همچنین حرکت‌های بارفیکسی در تقویت قسمت تحتانی کمر و ماهیچه سازی موثر است.

۲- مصرف خوراکی‌های سالم

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل ترکیبی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌هاست به تحریک هورمون‌های رشد کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم همچون سوختی برای بدن عمل می‌کند که باعث می‌شود بدن رشد صحیح خود را داشته باشد. همچنین رژیم غذایی سالم میزان سوخت و ساز را ارتقا داده، گردش خون را افزایش می‌دهد و استخوان‌ها را محکم‌تر می‌سازد.

لیست غذایی زیر برای دریافت مقدار کافی از پروتئین، ویتامین ها، کربوهیدرات، اسید‌های آمینه و کلسیم در دوران رشد می‌تواند به شما کمک کند:

زرده تخم مرغ

گوشت گوساله

ماهی

جگر

سبزیجات سبز و تازه

هویج

سیب زمینی

مغز‌ها مثل مغز بادام و بادام زمینی

گوشت مرغ و جوجه

لوبیا و نخود

میوه جات بخصوص سیب و موز

شیر و سایر محصولات لبنی

نوشیدن آب کافی

بدن‌تان برای اینکه بتواند به حداکثر رشد بالقوه‌ی خود برسد باید آب کافی داشته باشد. آب هضم غذا را راحت‌تر می‌کند، مواد سمی را از بدن خارج کرده و متابولیسم را بهبود می‌بخشد و به این ترتیب، تأثیر مستقیمی بر رشد قد خواهد داشت.

۳- انجام حرکت‌های کششی

افرادی که به دنبال افزایش قد خود هستند باید روزانه برای مدت ۱۵ دقیقه حرکت‌های کششی انجام دهند. ورزش‌هایی که با کشش ستون فقرات همراه هستند در از بین بردن فشار روی قسمت پایین کمر تاثیر دارند و همچنین به افزایش قد کمک می‌کند.

طناب زدن

در حین طناب زدن بدن به حالت صاف قرار گرفته و کمر و ستون فقرات کشیده می‌شود. خم شدن دائم روی زانو‌ها در حین طناب بازی هم باعث می‌شود که ماهیچه‌های ساق پا به صورت عمودی کشیده شوند. این حرکات فیزیکی در کنار هم توده‌ی استخوانی را در قسمت پایینی پا افزایش می‌دهد که آن هم به نوبه‌ی خود چند سانتی‌متری برایتان افزایش قد می‌آورد. به طور کلی پرش و حرکاتی که در طول طناب زدن انجام می‌شود باعث کشش و تحریک عضلات و حرکت بهتر سلولی و در نتیجه رشد قد می‌گردد.

کمک دو سرعت به افزایش قد

دو سرعت نیز به افزایش قد کمک می کند. اما کلید موفقیت آن ها انجام مرتب و مداوم آنها است. علاوه بر این، شدت و طول مدت این تمرینات باید به تدریج افزایش یابد و ورزش باید با یک رژیم متعادل برای کسب بهترین نتیجه ترکیب شود.

شنا کردن

آب یک عامل خارجی مهم و مؤثر در تناسب اندام و افزایش قد است. شنا نه تنها افزایش انعطاف پذیری بدن را به دنبال دارد بلکه با انجام حرکات کششی در برخورد با آب در حین شنا کردن، تحریک عضلات و در نتیجه افزایش قد را موجب خواهد شد. البته برای اثرگذاری بر رشد قد، باید در هفته حداقل ۲ ساعت در روز و ۴ تا ۵ روز شنا کنید.

 

البته حرکت کششی شنای خشک برای افرادی که آب را دوست ندارند، یک روش جایگزین برای به دست آوردن بیشتر مزایای شنا کردن بدون خیس شدن است. این نوع شنا کردن ورزشی است که حرکت جفت پای متناوب را شامل می‌شود. دست راست با پای چپ و دست راست با پای راست بالا می‌رود. در یک موقعیت مناسب دراز بکشید، هر جفت پا را به نوبت بلند کنید و هر عضو را تا جایی که می‌توانید، بکشید. این تمرین یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش قد است.

۷. دوری از موانع افزایش قد

الکل و مواد مخدر دو مورد از رایج‌ترین عوامل مانع رشد هستند که باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کنید چرا که مخل رشد عادی شما خواهند بود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف استروئیدها در سنین پایین هم می‌تواند رشد را متوقف کند. بنابراین اگر نوجوان هستید باید از این مواد هم دوری کنید. اینها صفحه‌ی رشد شما را بسته و به این ترتیب رشد استخوانی را متوقف می‌کنند. در حقیقت،‌ به شهادت تحقیقات، حتی کودکان و نوجوانانی که از داروهای ضد آسم استفاده می‌کنند (این داروها حاوی مقادیر بسیار اندکی از بودزونید هستند که نوعی استروئید به شمار می‌رود) هم معمولا ۲ سانتی‌متر کمتر از همتایان سالم خود قد می‌کشند.

 

به جز استروئید،‌ مواد مخدر و الکل، کافئین هم می‌تواند،‌ به خصوص در کودکان، مخل رشد باشد. البته این دخالت مستقیم نیست بلکه کافئین مانع خواب عمیق می‌شود. از آنجایی که کودکان و نوجوانان برای رشد مناسب به ۸ تا ۱۱ ساعت خواب نیاز دارند، مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین می‌تواند باعث خواب نامناسب و به نوبه‌ی خود کوتاهی قد شود.

هورمون‌های رشد در هیپوفیز عامل رشد استخوان‌ها و سوخت و ساز بدن است. راهکارهایی وجود دارد که می‌توانند رشد این هورمون‌ها را موجب شده و به افزایش قد حتی پس از سن ۱۸ سالگی کمک کند.

 

  • مجله اکسید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی