مجله اکسید

درمان قطعی کراتوزپیلاریس و پوست مرغی شدن بدن

دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۲۹ ب.ظ

کراتوزیس پیلاریس (Keratosis Pilaris) یا پوست مرغی یا پوست پرتقالی، یک بیماری نیست، بلکه یک حالت ناخوشایند پوستی  است که خود را با دانه‌های قرمز، قهوه‌ای کوچک نشان داده و در چشم به‌هم‌زدنی پوستِ نرم شما را تبدیل به کاغذ سنباده می‌کند. این عارضه معمولاً روی دست‌ها، ران‌ها، گونه‌ها و... ظاهر شده و تا برطرف‌شدنِ آن، شخص هیچ خارش و سوزشی حس نمی‌کند، اما بسیار آزار دهنده است، بنابراین ما در پست قصد داریم شما را با علل و راهکارهای درمانی خانگی آن آشنا نماییم.

منظور از عارضه پوست مرغی چیست و در کجای بدن ظاهر می‌شود؟

پوست مرغی یک عارضه ناخوشایند پوستی است که سبب ایجاد ریزش‌های ناگهانی در پوست می‌شود.

این ریزه‌های کوچک یا جوش‌ها در واقع سلول‌های مرده پوست هستند که فولیکول‌های مو را متصل می‌کنند و عموما به رنگ قرمز یا قهوه ای هستند.

نشانه قابل توجه پوست مرغی ظاهر آن است. جهش‌های ظاهری روی پوست ظاهر می‌شوند که به شکل پوست مرغ پاره شده است. به همین دلیل، معمولا به عنوان پوست مرغی شناخته می‌شود.

این ریزش‌ها ممکن است در رنگ‌های مختلف بسته به جنس پوست (گوشتی، سفید، قرمز، صورتی، قهوه‌ای یا سیاه) ظاهر شوند.

پوست مرغی معمولاً بر روی سینه‌ها، ران‌ها، گونه‌ها یا باسن قرار می‌گیرد.

ریزش‌ها ممکن است در هر نقطه از پوست که در آن فولیکول‌های مو وجود دارند، ظاهر شوند و بنابراین بر روی کف پاهای شما و کف دست‌های شما ظاهر نخواهد شد.

اما در موارد بیش از حد، می‌تواند در ساعد و پایین پاها بیاید.

پوست مرغی مسری نبوده و معمولاً با خارش، سوزش یا درد همراه نیست.

این وضعیت در ماه‌های پاییز و زمستان بدتر می‌شود، زمانی که پوست تمایل به خشک شدن دارد و همچنین ممکن است در طول بارداری بدتر شود.

علت پوست مرغی شدن بدن چیست؟

عوامل مختلفی در پوست مرغی شدن بدن دخیل هستند یا باعث تشدید آن می‌شوند از جمله:

 

خشکی پوست (خشکی پوست بدن اکثراً به دلیل کم شدن رطوبت زیر جلدی و در اصطلاح طب سنتی، غلبه خلط سرد و خشک بر عضو پوست بروز می‌کند)، به همین دلیل، برخی منابع نیز، این مشکل را ناشی از تجمع سودا در زیر پوست می‌دانند.

فصل پاییز و زمستان

تغییرات هورمونی دوران بارداری

چاقی و افزایش وزن

حساسیت پوستی

اصلاح یا شیو کردن نادرست مو از روی پوست

سن کم

پوست مرغی در افرادی است که دارای موارد زیر می‌باشند.

پوست خشک

اگزما

مبتلا به تب یونجه

اضافه وزن و چاقی

زنان، کودکان یا نوجوانان

دروران بارداری

دارای پوست نازک

توجه:

هر کسی می‌تواند به این بیماری پوستی حساس باشد، اما در کودکان و نوجوانان شایع تر است. پوست مرغی اغلب در سال‌های پس از کودکی یا در دوران نوجوانی آغاز می‌شود. و به طور معمول در میان اواسط دهه بیستم عمر تا ۳۰ سالگی از بین‌ می‌رود. اما در برخی نیز ماندگار است

برای کاهش یا درمان پوست مرغی چه کار کنم؟

در وهله اول باید بدانید که این مشکل با گذشت زمان، خیلی کم می‌شود.

 

ثانیاً اگر این موضوع برایتان خیلی ناگوار است و نمی‌توانید صبر کنید تا درمان‌های خانگی موثر واقع شوند، می‌توانید از کرم‌های حاوی رتینول، کرم کراپیل نوروآ، لیزر و انواع لایه‌بردارها زیر نظر پزشک استفاده کنید، که طبیعتاً صد در صد قطعی و بدون عوارض نیستند.

 

بهبود پوست مرغی با تدابیر خانگی

اگر از وضعیت ظاهری پوست مرغی ناراحت هستید، با این روش‌ها می‌توانید علائم را کمرنگ کرده یا کاهش دهید. چرا که کراتوزپیلارس به طور معمول مقاوم به درمان است و بهبودی ممکن است چند ماه طول بکشد؛ البته ناگفته نماند که در برخی از افراد، علائم این عارضه، معمولاً با گذشت سن،خود به خود پاک می‌شود.

 

این تدابیر خانگی را بسته به شرایط و دسترس بودن مواد، باید هر روز تکرار کنید.

۱) حمام آب گرم و لیف زبر کشیدن

یک حمام آب گرم  ده دقیقه‌ای می‌تواند به باز شدن منافذ پوست کمک کند، البته چند نکته را نیز باید مدنظر قرار داد:

پوست خود را با لیف زبر بشویید، می‌توانید از لیف‌های گیاهی لوفا نیز استفاده کنید.

حتی می‌توانید بر روی ناحیه موردنظر ژل آلوئه ورا طبیعی بزنید و سپس لیف بکشید؛ آلوئه ورا به عنوان لایه‌بردار نیز عمل می‌‌کند.

با این وجود، مهم است که زمان خود را در حمام محدود کنید، زیرا زمان‌های شستشوی طولانی می‌تواند روغن های طبیعی بدن را از بین ببرد.

مالیدن روغن نارگیل یا روغن زیتون روزانه

روغن نارگیل، برای خواص ضد التهابی آن شناخته شده است. این  روغن می‌تواند به عنوان پایه ای برای اسکراب استفاده شود تا به خشکی و خارش پوست کمک کند.

روغن نارگیل یا زیتون را بر روی پوستتان چندین بار در روز اعمال کنید، مخصوصاً بعد از حمام کردن، زمانی که پوست شما هنوز مرطوب است تا به حفظ رطوبت کمک کند.

همچنین می‌توانید اسکراب خانگی را با مخلوط کردن مقداری شکر سفید یا شکر قهوه ای، دو قاشق روغن نارگیل و یک یا دو قاشق چای خوری عسل ایجاد کنید. مخلوط را روی پوست اعمال کنید، سپس شستشو دهید و پوست خود را با کرم مناسب مرطوب کنید. یک با دو بار در هفته استفاده شود.

سرکه سیب

استعمال موضعی سرکه سیب اثری مشابه لایه برداری شیمیایی داشته و سلول های مرده و کراتین اضافه پوست را از بین می برد و مانع بروز عفونت های پوستی می شود.

 

هر روز سرکه سیب، روغن نارگیل و عسل (هریک به اندازه 1 قاشق غذاخوری) را مخلوط و روی ناحیه موردنظر بمالید. بعد از خشک شدن با آب بشویید.

درمان پوست مرغی با جوش شیرین

جوش شیرین سلول های مرده پوست را از بین برده و گردش خون را بهبود می بخشد و التهاب پوست را کاهش می دهد.

 

2 یا 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقدار کافی آب مخلوط کنید تا خمیر با غلظت متوسط ایجاد شود. سپس آن را به نواحی آسیب دیده بمالید و به مدت 3 تا 5 دقیقه به آرامی و با حرکات دایره ای ماساژ دهید. و در پایان با آب بشویید.

از این روش هر روز قبل از حمام استفاده کنید.

حمام پودر جو دوسر

پودر جو دو سر برای کاهش علائم پوست مرغی عالی است زیرا دارای اثر آرام بخشی است که به درمان خارش و خشکی پوست کمک کرده و برای پاکسازی و کاهش التهاب پوست مفید است.

 

یک مشت پودر جو دوسر را به آب گرم حمام اضافه کرده و به مدت 15 دقیقه داخل آن دراز بکشید. سپس دوش بگیرید و پوست را خشک کنید و در انتها از مرطوب کننده استفاده کنید.

این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری، از بین بردن سلول های مرده پوست  از سطح بیرونی پوست مى باشد. از بین بردن پوست مرده می تواند باعث جلوگیری از آسیب رساندن به فولیکول مو شود و فرایند ساخت کراتین را مهار کند.

لایه برداری دستی، به عنوان مثال توسط لیف یا اسکراب، پوست خشک را تحریک می کند. لایه برداری شیمیایی کم تر تحریک کننده است و ممکن است موفقیت بیشترى داشته باشد. برخى از لایه بردار هاى شیمیایی مؤثر عبارتند از:

سالیسیلیک اسید

لاکتیک اسید

گلیکولیک اسید

اوره

  • مجله اکسید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی