مجله اکسید

دارک وب چیست و چه خطراتی دارد؟

شنبه, ۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۵۶ ب.ظ

اینترنت از زمانی که به صورت عمومی در دسترس مردم قرار گرفت، بسیار تغییر کرده است. یکی از این تغییرات بحث برانگیز Dark Web است. بزرگسالان ممکن است نگران بازدید و دسترسی فرزندانشان به دراک وب باشند، چرا که اخبار همواره دارک وب را منبعی برای فعالیت‌های آنلاین غیرقانونی و خطرناک می‌داند.

 

اما همان‌طور که می‌دانید مشکلات فقط بخاطر یک تکنولوژی خاص ایجاد نمی‌شوند بلکه نحوه‌ی استفاده‌ی مردم از آن تکنولوژی است که مشکل ساز است

اگر از طرفداران هری پاتر باشید، حتما نام کوچه ناکترن را به خاطر دارید که پر از مغازه‌هایی برای خرید و فروش وسایل خطرناک و غیرقانونی بود و افرادی هم که در این کوچه تاریک و مخوف پرسه می‌زدند، مشکوک و گاهی خطرناک بودند. چنین کوچه‌ای فقط در دنیای جادویی هری پاتر وجود ندارد و نمونه واقعی آن را می‌توان در دنیای خودمان نیز پیدا کرد: جایی به اسم دارک وب که البته حضور فیزیکی ندارد و فقط در اینترنت یافت می‌شود.

 

در دارک وب شاید خبری از کمد ناپدیدشونده دنیای هری پاتر نباشد، اما می‌توان در آن اسلحه، مواد مخدر، اسکناس تقلبی، حساب‌های هک شده نتفلیکس، نرم افزارهایی برای هک کردن کامپیوتر دیگران، اطلاعات ورود به حساب‌های بانکی، سنگ اورانیوم، مدارک دانشگاهی جعلی یا حتی قاتل قراردادی پیدا کرد..

 

و البته همان‌طور که دسترسی به کوچه ناکترن به‌راحتی امکان‌پذیر نیست

 

بدون شک دنیای اینترنت آنقدر بزرگ است که تقریبا بی‌انتها به نظر می‌رسد. در حال حاضر، بیش از ۲ میلیارد وب‌سایت در اینترنت وجود دارد و هر روز حدود ۵۰۰ هزار وب‌سایت جدید به این تعداد اضافه می‌شود. با این حال، این حجم از اطلاعات تنها «نوک کوه یخ» است و بخش عظیمی از اینترنت از دسترس کاربران عادی خارج است. به‌طور کلی، اینترنت از لحاظ سطح دسترسی کاربران به اطلاعات به سه ناحیه دسته‌بندی می‌شود:

 

سرفیس وب (Surface Web): شامل صفحات وبی است که در موتورهای جستجو مثل گوگل ایندکس شده‌اند و برای عموم کاربران در دسترس هستند. در واقع هر چیزی که در گوگل قابل جستجو باشد، بخشی از سرفیس وب است و این بخش کمتر از ۵ درصد اینترنت را شامل می‌شود.

دیپ وب (Deep Web): بخشی در اینترنت است که از چشم کاربران عادی پنهان است. برای مثال، آدرس ایمیل شما بخشی از دیپ وب است، چون توسط موتورهای جستجو ایندکس نشده است. دیپ وب حدود ۹۶ درصد اینترنت را شامل می‌شود.

در مورد دارک وب زیاد اغراق می‌شود. درست است که این فضا به خاطر ناشناس بودن کاربران، پتانسیل بالایی برای مقاصد مجرمانه دارد، اما تأثیر این جرائم در مقایسه با تمام جرائم سایبری که هر روز در اینترنت اتفاق می‌افتد، آنقدرها زیاد نیست. از طرف دیگر، دارک وب آنچنان که تصور می‌شود، خارج از دسترس قانون نیست. در سال ۲۰۱۱، بیش از ۳۰۰ کاربر دارک وب به خاطر فعالیت‌های غیرقانونی دستگیر شدند. در سال ۲۰۲۰، پلیس بین‌‌الملل ۱۷۹ فروشنده مواد مخدر فعال در دارک وب را در شش کشور شناسایی و دستگیر کرد.

.

کارهای که هرگز نباید در دراک وب انجام داد

بازکردن وب‌سایت‌های مختوم به onion. با مرورگر عادی و استفاده‌ نکردن از TOR

انجام این کار آدرس آی‌پی دستگاه را افشا خواهد کرد و هکرها به سیستم حمله خواهند کرد. برای اینکه طعمه‌ی هکرها نشوید، هنگام گشت‌زدن در دارک‌ وب از مرورگر TOR استفاده کنید. نرم‌افزار TOR فعالیت‌ها و ارتباط‌ها را مخفی نگه می‌دارد و مطمئن است.

 

استفاده از TOR بدون تغییر IP

TOR در گذشته، چندین‌بار دچار آسیب شده و برخی تلاش‌ها به افشا شدن آدرس آی پی کاربران منجر شده است. به‌همین‌دلیل، استفاده از ابزارهایی برای تغییر آی‌پی درکنار مرورگر TOR توصیه می‌شود.

 

فعال‌کردن ماکروها و اسکریپت‌ها

فعال‌کردن اسکریپت‌ها مثل جاوااسکریپت در وب‌سایت‌های onion. بسیار خطرناک است. این وب‌سایت‌ها می‌توانند با اجرای اسکریپت‌ها و بدون آگاهی کاربر، سیستم او را به انواع بدافزارهای مخرب آلوده کنند. برخی از این بدافزارها به نمایش مکرر پاپ‌آپ‌های آزاردهنده یا حتی امکان کنترل کامپیوتر از راه‌ دور منجر می‌شود. TOR به‌طور پیش‌فرض تمام ماکروها و اسکریپت‌ها را غیرفعال می‌کند.

 

دانلود فایل از وب‌سایت‌های ناشناخته یا غیرمطمئن

هیچ فایلی را فقط به‌دلیل جذاب‌بودن محتوایش دانلود نکنید؛ مگر اینکه به وب‌سایت ارائه‌دهنده‌ی آن اطمینان کامل داشته باشید. باوجوداین، اگر واقعا به انجام این کار مجبورید، راه‌حلی ایمنی برایش وجود دارد. استفاده از ماشین مجازی (Virtual Machine)، مانند Virtual Box، سیستم‌عامل نصب‌شده روی ماشین مجازی را از سیستم‌عامل اصلی جدا می‌کند. این روش به‌اندازه‌ای مطمئن است که می‌توانید محتوای مدنظر خود را از دارک‌ وب دانلود کنید.

 

اشتباه‌گرفتن دارک‌ وب با دیپ‌ وب

دارک‌ وب بخشی از دیپ‌ وب است و دیپ‌ وب لزوما برای فعالیت‌های مخرب استفاده نمی‌شود؛ اما موتورهای جست‌وجو به آن دسترسی ندارند. به‌عنوان مثال، شبکه‌‌های داخلی سازمان‌ها، اداره‌ها، دانشگاه‌‌ها و دولت‌ها و نیز پایگاه‌ داده‌های تجاری بخشی از دیپ‌ وب هستند، اما کار خلافی در این وب‌سایت‌ها انجام نمی‌شود.

 

گشت‌زنی به قصد کنجکاوی در دارک‌وب

اگرچه ورود به دارک وب به خودی خود غیرقانونی نیست و برخی کاربران تنها به نیت حفاظت از حریم شخصی وارد آن می‌شوند، اما اگر از خطراتی که در این فضا در کمین کاربران ناآگاه است، باخبر نباشید ممکن است دچار دردسرهای جدی و قربانی هک شدن، حملات سایبری و کلاهبرداری شوید یا به جرمی که متوجه نشدید مرتکب شدید، حتی مورد پیگرد قانونی قرار بگیرید.

 

خرید با کارت اعتباری

خریدن محصول یا خدمات از دارک‌ وب با کارت اعتباری بزرگ‌ترین اشتباه است. به‌غیر از بیت‌ کوین و سایر رمزارزها، هیچ روش پرداخت دیگری ایمن نیست. مطمئنا هیچ شخصی دوست ندارد تراکنش خرید محصولی غیرقانونی را در فهرست تراکنش‌هایش داشته باشد.

 

دوست یا دشمن شدن با کاربران دارک وب

معمولا کاربران مختلفی در دارک وب فعالیت می‌کنند. دوستی‌ها در این فضا واقعی نیستند و بهترین کار این است که تا حد ممکن از برقراری ارتباط با آن‌ها جلوگیری کنید.

 

dark web چیست؟

 

ارزش معاملات غیرقانونی در دارک وب به روزانه 500 هزار دلار می‌رسد.

معمولا تمام قرارداد‌های غیرقانی در دارک وب، مثل یک استخدام آدمکش مزدور، یک کلاه برداری هستند.

گروه‌های تروریستی مثل داعش برای سال‌ها از دارک وب برای عضو گیری و کسب بودجه استفاده کرده‌اند.

در دارک وب یک بازار بزرک برای کتاب‌های غیرقانونی و ممنوعه وجود دارد

افرادی در دارک وب جضور دارند که ادعا می‌کنند می‌توانند روح نوزادان به دنیا نیامده را به شما بفروشند.

مسابقات ورزشی زیادی مثل نبرد‌های تن به تن خونین تا سر حد مرگ در دارک وب با هدف شرطبندی برگزار می‌شوند.

دارک وب دارای حدود 91 پتابایت (معادل 91 میلیارد گیگابایت) اطلاعات است.

سایت های موجود در دارک وب هویت و آی پی خود را مخفی می‌کنند تا تشخیص این که چه کسی پشت وبسایت است، دشوار باشد.

در حالی که اندازه Surface Web به طور قابل توجهی بزرگ است، تخمین زده می‌شود که اندازه دارک وب، حدود 400 تا 500 برابر بزرگ تر باشد.

اگرچه ممکن است دارک وب دارای انواع اطلاعات خطرناک و مجرمانه باشد، اما دارای کلوب کتاب نیز هست. بیشتر این کتاب‌ها، کتاب‌های ممنوعه و تئوری توطئه هستند.

کارت‌های اعتباری سرقت شده، در دارک وب به فروش می‌رسند. برخی با دسترسی به دارک وب از این کارت‌ها استفاده می‌کنند تا کارت هدیه خریداری کنند.

مکانی با دسترسی به دارک وب وجود دارد که اطلاعاتی درباره زنده ماندن در شرایط بحرانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مجرمان با دسترسی به دارک وب دست به فروش مدارک جعلی مانند گواهینامه‌های جعلی می‌زنند و حتی بعضی از مردم با دسترسی به دارک وب هکرهایی استخدام می‌کنند که نمره‌های دانشگاهی را تغییر دهند.

متاسفانه مجرمان با دسترسی به دارک وب دست به قاچاق انسان می‌زنند. قابل توجه است که دارک وب تنها بخش کوچکی از قاچاق انسان است که در جهان انجام می‌شود.

با دسترسی به دارک وب در معرض بدافزارهای زیادی قرار می‌گیرید که تنها یک کلیک اشتباه آن را محقق می‌سازد.

فروش اسلحه غیر قانونی و داروهای غیر قانونی از طریق دارک وب انجام می‌گیرد.

اتاق‌های قرمز دارک وب در واقع اتاق‌های شکنجه هستند که برای تماشای آن‌ها، هزینه ای باید پرداخت شود. گفته می‌شود که بیشتر این موارد به کلاهبرداری ختم شده اند

عواقب ورود به دارک وب چیست؟ در این مطلب به تمامی مواردی که برای ورود به دارک وب به دانستن آن‌ها نیاز دارید، پرداختیم. توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن از ورود به وب تاریک و جستجو در آن خودداری کنید؛ این امر به هیچ وجه عواقب خوشی به دنبال نخواهد داشت

.

  • مجله اکسید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی