مجله اکسید

راه های پیشگیری از سرطان سینه

سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۴۱ ب.ظ

توصیه های پیشگری از سرطان شامل مجموعه ای از سبک زندگی است که با هم میتوانند تاثیر بسیار زیادی بر پیشگیری از این بیماری و سایر بیماری های مزمن در طول عمر داشته باشد.

و سرطان سینه از جمله بیماری های میباشد که برای پیشگیری از بروز آن راه کارهای موثری موجود میباشد مهم ترین توصیه در این زمینه این است تعقیراتی در الگو و سبک زندگی ایجاد گردد سرطان سینه بدون شک یکی از ترسناک ترین اتفاقاتی برای زنان است بزرگترین عوارض آن ناامیدی، مرگ و دربهترین حالت دچار اختلال شدن است و متاسفانه تقریبا هر سال 40000 زن به دلیل این بیماری جان خود را ازدست میدهند.

هرچیزی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد ریسک فاکتور یا عامل خطر میباشد و هرچیزی که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد به عنوان عامل پیشگیری کننده از سرطان شناخته میشود. برخی از ریسک فکتورها یا عوامل خطر قابل پیشگیری هستند و برخی نه.

به عنوان مثال سیگار کشیدن و وراثت ژن های خاص از ریسک فاکتورهای انواع سرطان هستند. اما تنها از سیگار کشیدن میتوان جلوگیری کرد. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم نیز میتواند جزء عوامل پیشگیری از برخی انواع سرطان باشد.

ریسک فاکتورهای سرطان سینه:

چاقی

قرار گرفتن بافت سینه در معرض استروژن ساخته شده در بدن

خطرارثی یا سابقه شخصی سرطان پستان یا بیماری خوش خیم سینه

هورمون درمانی برای علائم یائسگی

نوشیدن الکل

سن بالا

برخی از این ریسک فاکتورها مانند چاقی و نوشیدن الکل اجتناب پذیر بوده و به راحتی قابل کنترل میباشد و برخی دیگر مثل سن و وارثت در کنترل نیست، اما با این حال با در نظر گرفتن این موارد و داشتن نظارت برانها احتمال کنترل بیماری و کاهش ابتلا به سرطان بالاتر میرود

تعقییر سبک زندگی در راستای پیشگیری سرطان

مصرف الکل را محدود کنید و میوه سبزیجات میل کنید

 رژیم غذایی سالم میتواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش میدهد سعی کنید مقدار زیادی میوه و سبزیجات میل کنید و الکل را در سطوح متوسط یا کم( یک نوشیدنی در روز یا حتی کمتر) نگه دارید در حالی که نوشیدن متوسط برای افراد مسن مفید باشد اما حتی مصرف کم آن میتواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش میدهد اگر زیاد از حد مینوشید قطعا باید مصرف آن را کاهش یا ترک کنید.

از نظر جسمانی فعال باشید

ورزش برای مشکلات سلامتی حکم سلاح جادویی را دارد و زنان که حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت بدنی دارند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. ورزش منظم همچنین یکی از بهترین راه ها برای کنترل وزن نیز به شمار میرود

سیگار نکشید

سیگار علاوه بر کاهش کیفیت زندگی و افزایش خطر ابتلا بیماری های قلبی، سکته مغزی و حداقل 15 سرطان از جمله سرطان سینه و همچنین منجر به بوی بد دهان و چین و چروک میشود این انگیزه خوبی برای کاهش مصرف سیگارو ترک آن میتواند باشد.

غربالگری را فراموش نکنید

غربالگری سرطان سینه با ماموگرافی میتواند جان افراد را نجات دهد، این به پیشگیری از سرطان کمکی نمیکند اما در یافتن زودهنگام سرطان در مواقعی که قابل درمان است کمک شایانی کند برای اکثر زنان، ماموگرافی منظم میتواند در 40 سالگی شروع شد اما توصیه های خاص با توجه به سن و خطرات ان متفاوت است

زنانی که سابقه خانوادگی قوی نسبت به ابتلا به سرطان دارند میتوانند اقداماتی خاصی را برای محافظت از خود انجام دهند بنابراین دانستن سابقه خانوادگی برای زنان بسیار مهم است اگر مادر یا خواهری دارید که به سرطان سینه یا تخمدان مبتلا شده است مخصوصا سنین پایین ممکن است در معرض ابتلا به سرطان سینه باشید پزشکان میتوانند به شما در درک سابقه خانوادگی بیماری کمک کند.

  • مجله اکسید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی