مجله اکسید

دلایل زود رنج بودن و راهکارهای برای آن

پنجشنبه, ۲۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۳۷ ب.ظ

واژه زود رنج در فرهنگ لغات فارسی به معنی کسی که زود برنجیده وآزرده شود و نازک دل بکار باشد برده میشود.

اما از این منظرمیتوان فرد زودرنج را کسی برشمرد که زود آزرده میشود و یا به کسی گفته میشود که براثر کنشی منتطقی یا غیر منطقی ازرده خاطر میشود و یا میتوان گفت زود رنج کسی است که در مقابل یکسری رفتارو برخودها که با روحیات شخصیات آن سازگار نیستند آزرده خاطر میشود

برخی افراد زود رنج و حساس هستند. افراد در برابر مشکل و ناراحتی واکنشهای مختلفی را بروز میدهند. به عنوان مثال بعضی ها گریه میکنند، برخی پرخاش کرده و افرادی هم گریه میکنند و بروز عکس العملها در افراد با هم فرق دارد و به شخصیت فرد بستگی دارد. اما علت ایجاد این حساسیت های زیاد و زودرنج بودند به شخصیت فرد ژنتیک یادگیری و تربیت فرد در دوران کودکی بازگشت میکند.

ویژگی های افراد بیش از حد زود رنج:

شدیدا وظیفه شناس هستند

میتوانند اطلاعات را عمیقا پردازش کنند

میتوانند خیلی عمیق روی چیزی تمرکز کنند

در کارهایی که خیلی نیازمند دقت سرعت و جزِئیات است مهارت دارند

با زود رنجی چه کنیم؟

کسی که از عمد حرفی میزنه که دل ما بشکنه معمولا حال خوبی نداره، پس میخواد اون حالشو روی زندگی ماهم انعکاس بده، اما اگر ما از حرف کسی ناراحت شدیم یعنی به نوعی اون حرف رو قبول داریم اگر از حرف کسی دچاره رنجش شدید اول بیاید سراغ خودتون! باخودتون بگید این حرف چه معنی برای شما داره؟ این شخص چه اهمیتی برا شما داره؟ دست رو نقطه ضعف شما گذاشته؟ برداشت شما از اون حرف چی بوده؟ ایا میتونم این حرف رو با زاویه بهتری ببینم؟

بعد از اون برید سراغ طرف کیه و جای اون شخص در زندگی شما چیه وکجا باید باشه. در نهایت مسئولیت احساس خودتون رو بپذیرید اگر حرف منفی دیگران برای شما مهم باشه یعنی خودتونم اون حرف رو قبول دارید.

چرا بعضیا زود رنجن؟

ممکن هست مدت زیادی رو تحت آزار روانی قرار گرفته باشن و در موقعیت اجتماعی حساس تر از دیگران شده اند یا ممکنه مدت زیادی احساستشون رو سرکوب کرده باشن و دیگر ظرفیتی برای نگه داشتنش ندارند.

ممکنه مدت زیادی خیلی چیزا تو زندگیشون خوب پیش نرفته باشه بنابراین امیدی به بهبودی شرایط ندارن به همین دلیل با کوچکترین مسئله ای گذشته براشون یاداوری میشه.

آنها اینقدر خسته هستن که نمیتوانند تظاهر کنند از چیزی ناراحت نیستند. یا اینکه لبخند مصنوعی بزنند ممکنه والدین سختگیری و مستبدی داشته باشن که عزت نفس انها را تخریب کرده اند.

راهکاری های برای غلبه بر زود رنجی:

سعی کنید با افراد خوش خلق و غیرعصبی و کسانی که آنهارا دوست دارید معاشرت کنید

روابط اجنماعی خود را افرایش دهید تا از این طریق ارتباط شما با سایر افراد افزایش یابد و با رفتار های گوناگون سایرین آشنا شوید

سعی نمایید رفتار خود را کنترل نمایید اما با بیان ساده و صمیمانه دیگران را از وضعیت روانی خود مطلع نمایید و به او بگویید که این رفتار حرف شما مرا آزار میدهد

اگر در خود احساس فروتنی کنید کمتر از حرف های دیگران می رنجید، فروتنی دوست آرامش درونی ومتانت است و به نوبه خود میتواند انسان را از نظر روحی در وضعی قرار دهد که در برابر سخنان و اعمال دیگران مصون بماند

خود را از شر انرژهای منفی خلاص کنید

زمانی برای تنهای و آرامش در برنامه روزانتان بگنجانید

برای ارام کردن احساس شدیدتان با خود مهربان صادق باشید

هنگامی که احساس ناراحتی دارید و در جمعی حضور دارید و احساس خوبی از حرف ها ونظرات دیگران ندارید بجای قطع رفت و امدهایتان، روابط اجتماعی تان را افزایش دهید.

به گفتگوی درونی با خود بپردازید

خودتان را باور کنید، وقتی تعقیرات مطلوب را ایجاد نمیکنیم در حال مقاومت هستیم مقاومت اشکال مختلفی دارد گرچه مقاومت عمل انعکاسی است ولی قابل کنترل است ابتدا باید مشخص کنیم واقعا میخواهیم چگونه واکنش نشان دهیم تا تغییر مثبتی در زندگی تان ایجاد کنید؛ بنابراین مساله «آیا میتوانم» نیست بلکه مسئله «آیا میخواهم» است!

  • مجله اکسید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی